Your browser is outdated. Upgrade your browser for better user experience and security

Nieuws

Hackathon levert prachtige prototypes op

De driedaagse hackathon zit er helemaal op! Moe maar voldaan en met bijzonder veel trots werd er vrijdag 19 november een presentatie gehouden door de deelnemers van onze hackathon.

22/11/2021

Voor elke aangeleverde casus (7) werd er een prototype gebouwd. 

Eenvoudige maar leuke prototypes

Elk prototype van een game geeft mooi aan wat zo’n game moet kunnen. Geen overprikkelingen van kleuren en geluiden, geen oneindig veel toeters en bellen, geen moeilijke en snelle levels ...

Bij alle prototypes werd de nodige aandacht besteed aan ‘instelbaarheid’ van de game. Zo wordt er rekening gehouden met specifieke noden of beperkingen.

Hier volgt alvast een overzicht van enkele ontwikkelingen:

‘Torenhoog’ is een tof interactief spel waarbij kleurrijke blokken met een grijpkraan op de juiste stapel blokken geplaatst moeten worden. Deze kraan is enkel te bedienen door op het scherm te tikken, want slepen is te moeilijk. 

‘Project Kyle’ stond volledig in het teken van ronddraaiende zaken, er werd een game bedacht waar een wasmachine centraal staat. ‘Opletten, hij mag niet ontploffen …’

‘Mise’ is een interactieve geluidentool. Door een drukschakelaar te bedienen worden er telkens andere geluiden afgespeeld. Deze geluiden kunnen toegevoegd worden door de begeleiders.

‘Truzzel’ is een soort van ‘eerste puzzelapp’. De traditionele puzzelstukken werden vervangen door oplichtende blokjes. Het volstaat om een oplichtend blokje aan te raken om de puzzel te voltooien. Je kan ‘truzzelen’ met een zelf gemaakte foto. Het aantal oplichtende blokjes kan je natuurlijk instellen.

‘Digisong’ is er in geslaagd om in 13 goed gekende liedjes telkens 1 belangrijk woord weg te laten. Aan de hand van pictogrammen worden drie mogelijke antwoorden geboden. Aan de zorggebruiker om te bepalen welke woord er ontbreekt. Sfeer verzekerd!

‘Tetro’ is Tetris maar dan enkel met  de gemakkelijke blokjes en op een trager tempo. Zeer eenvoudig en daarom ook een schot in de roos.

‘De 4 seizoenen’ is een game die vorig jaar tijdens een bachelorproef werd bedacht en gebouwd. Tijdens deze hackathon werden er enkele grafische aanpassingen aan gedaan.

Elk van bovenstaande games heeft heel wat potentieel, maar er moet nog heel wat gebeuren om te kunnen spreken over een game die volledig speelklaar is.

Feedback op maat

Sint Oda gaat met deze prototypes van games aan de slag. Onze ergo- en logopedie-therapeuten gaan met veel enthousiasme bij verschillende leefgroepen testen en evalueren. Zo kan er op maat geformuleerde feedback terug gaan naar de programmeurs.

Onvoorwaardelijk dank aan alle deelnemers van deze hackathon!